DE / EN

Lehr­stuhl für Wirtschafts­pädagogik – Learning, Design & Technology

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Unsere Forscher­gruppe beschäftigt sich mit Lernen und Lehren in Schule, Hochschule und Weiterbildung mit folgenden Schwerpunkten:

Möglichkeiten und Herausforderungen digitaler Medien und Technologien im Bildungs­kontext

  • Technology Integration in Classroom Settings (u.a., Ifenthaler & Schweinbenz, 2013, 2016)
  • First-year Students (u.a., Mah & Ifenthaler, 2017, 2018, 2020)
  • Automated Semantic Assessment and Feedback (u.a., Ifenthaler 2014)
  • Design, Assessment, and Analytics of Serious Games (u.a., Loh, Sheng, & Ifenthaler, 2015; Ge & Ifenthaler, 2017; Ifenthaler & Kim; 2019; Delcker & Ifenthaler, 2020)
  • Massive Open Online Courses (e.g., Egloffstein, Koegler, & Ifenthaler, 2019; Egloffstein & Ifenthaler, 2017)

Data Analytics zur Unterstützung von Lern- und Lehr­prozessen

  • Learning Analytics Frameworks (u.a., Ifenthaler, 2015, 2017; Ifenthaler, Yau, & Mah, 2019; Ifenthaler & Yau, 2020; Yau & Ifenthaler, 2020)
  • Learning Analytics Design (u.a., Ifenthaler 2017; Ifenthaler, Gibson, & Dobozy, 2019)
  • Learning Analytics Dashboards and Support (u.a., Klasen & Ifenthaler, 2019; Schumacher & Ifenthaler, 2018)
  • Ethics and Privacy in Learning Analytics (u.a., Ifenthaler & Schumacher, 2016, 2019)
  • Educational Data Literacy (u.a., Gibson & Ifenthaler, 2017)

Change Management in Bildungs­organisationen

  • School and Curriclum Development (u.a., Gosper & Ifenthaler, 2014)
  • Digitization of Organisations (u.a., Ifenthaler & Egloffstein, 2020)
  • Readiness of Organisations for Learning Analytics (u.a., Ifenthaler, 2020)

Mehr lesen

Aktuelles

Professor Ifenthaler receives AERA International Research Collaboration Award
The American Educational Research Association (AERA) honoured the ongoing research collaboration of Professor Ifenthaler and Professor Sahin emphasising their contribution to the scientific community focussed on adaptive testing, learning analytics as well as advancing rigorous evidence in higher ...
Eine Mitarbeiterin spricht im persönlichen Gespräch mit einer Studentin.
VPN Stunde: Master­studierende gesucht für Studie zu Daten in Schule und Unterricht
Um den Einsatz von Daten im schulischen Kontext, insbesondere im Unterricht besser verstehen und entsprechende Unterstützungs­angebote für angehende und aktive Lehr­personen entwickeln zu können, führen wir derzeit eine Studie durch.
CfP: International Perspectives on Educational Data Literacy
Please submit the chapter proposal no later than 31 May 2024 as a single PDF document, including all required information via e-mail (clara.schumacher@uni-potsdam.de). 
Studia paedagogica: Learning Analytics to Study and Support Self-regulated Learning
New special issue published in Studia Paedagogica with a focus on Self-regulated Learning and Learning Analytics.
CELDA 2024
The CELDA Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age) conference will take place in Zagreb, Croatia from 25 – 28 October 2024.
Smart Learning Environments in the Post Pandemic Era
New edited volume published focussing on cutting edge research from CELDA 2022 conference.
First-year students AI-competence as a predictor for intended and de facto use of AI-tools for supporting learning processes in higher education
New open access article published focussing on AI competence of higher education students.
New book series: Avances in Artificial Intelligence in Education
This book series focuses on using artificial intelligence (AI) in educational contexts, providing the venue to showcase the latest developments in this rapidly moving field.
Artificial intelligence in entrepreneurship education: A scoping review
Open access article published presenting a scoping review on AI in entrepreneurship education.
Eine Frau macht sich in einem Buch Notizen.
Themen­bereiche Bachelor­arbeiten im FSS2024
Die Themen­bereiche und Beispiele von Titeln vergangener Bachlorarbeiten können aus der u.g. Tabelle entnommen werden.

Der Lehr­stuhl im Überblick

Team

Lernen Sie das Lehr­stuhl-Team kennen.

Forschung

Hier finden Sie eine Übersicht über laufende Forschungs­projekte.

Lehre

Erhalten Sie einen Einblick in Veranstaltungen, die von unserem Lehr­stuhl betreut werden.

Stellenangebote

Karriere­möglichkeiten und Stellen­ausschreibungen am Lehr­stuhl für Technologie­basiertes Instruktions­design.